august 30, 2020

Výšivky na surcoatoch

V roku 2019 sa niekoľko členov GASTONu zapojil do Projektu Donč, ktorý sa snaží o rekonštrukciu života Uhorskej šlachty a ich družín na začiatku 14. storočia. Typickým módnym  prvkom v tomto období bol surcoat. Podľa iluminácií bol zväčša podšitý kožušinou či látkou. Ozdobné lemy sa nachádzali okolo krku respektíve medzi ramenom a bokom. Nakoľko Teobald a Adeline rekonštruujú v projekte manželský pár nižšej šlachty, rozhodli sme sa lemy vyzdobiť. Rovnako je výšivkami vyzdobená aj vlnená tunika, ktorú Teobald nosí pod sorcoatom.

Na výšivky sme použili výhradne vlnenú priadzu ofarbenú nami prírodne surovinami dostupnými v stredoveku. Viac o prírodnom farbení sa môžete dozvedieť v ďalších článkoch.

Výšivka so žaluďmi

Codexe Manesse, zdroj: tr.pinterest.com

Dámsky surocat sme vyzdobili výšivkou, ktorá je inšpirovaná ozdobným lemom jednej zo strán spevníka Codex Manesse, ktorého hlavná časť pochádza roku 1304 a bol vytvorený v Zürichu. Na leme strany sú vidno žalude s listami. Presne tento motív sme použili aj pri výšivke dámskeho sorcoatu.

 

 

 

 

 

 

 

Na podkladovú látku z vlneného súkna horčicovej sme pomocou prírodnej farbenej priadze vyšili listy a žalude. Na listy sme použili priadzu ofarbenú na zeleno listami pŕhlavy (Urtica dioica. Klobúčiky žaluďov sme vytvorili z priadze, ktorá bola farbená suchými plodmi Orecha kráľovského (Juglans regia). Nakoľko farbivo tanín obsahuje celý plod (orech, šupka aj škrupina) na farbenie sme použili celý plod, ktorý sme zbierali na zemi po odpadnutí zo stromu a podrvili. Podarilo sa nám tak dosiahnuť tmavo-hnedú farbu. Svetlejšie hnedú až krémovú farbu sme dosiahli rovnako pomocou orechov avšak v oveľa nižšej koncentrácii vo farbiarskom roztoku. Aby sme pridali výšivke trocha honosnosti miestami sme ju vyzdobili prišitím malých kúskov jantáru. Využívanie jantáru máme dochované už od starovekého Egypta, v dobe vikingskej a rovnako aj v stredoveku napríklad na výrobu ružencov.

Výšivka s kvetmi

Teobald stvárňuje postavu nižšieho šlachtica Tomáša z Radvane. Kvety ruže sa v Codexe Manesse vyskytujú hojne. Biele kvietky s piatimi okvetnými lupienkami sme prevzali rovnako odtiaľ.

Codex Manesse, zdroj: tr.pinterest.com

Stredoveké kachlice z Anglicka, zdroj: tr.pinterest.com

Presný tvar veľkých červených kvetov, ktoré majú okvetných lístkov osem sme čerpali zo stredovekej kachličky z Anglicka.

Svetlo-červenú farbu vlny sme dosiahli farebním v jednorazovom náleze Moreny farbiarskej (Rubia tinctorum). Pri opakovanom farbení v kúpeli s vysokou koncentráciou roztoku by sme získali tmavšie odtiene červenej. Žlté výplne červených kvetov sme farbili Zlatobyľom obyčajnou (Solidago virgaurea). Pri zbere tejto rastliny je potrebné dávať veľký pozor na jednotlivé druhy Zlatobyľu nakoľko jeden z nich sa prirodzene vyskytuje v Európe, zatiaľ čo druhý, je inváznou rastlinou z Ameriky.

Zelené časti výšivky, lístky, sú z priadze ofarbenej žihľavou.

Výšivky sme vytvárali na začiatku nášho experimentovania s prírodným farbením. Už teraz by sme vedeli vyrobiť oveľa sýtejšie a pestrejšie farby.

 

Výšivka na sivej tunike

Sivá tunika je zdobená vyšívaným lemom okolo krku a na koncoch rukávov. V oboch prípadoch ide o voľnejšie interpretácie než u predchádzajúcich výšiviek.

Konce rukávov sú vyšité dvojfarebne. Červenú vlnu sme opäť získali z Moreny farbiarskej zatiaľ čo zelenú vlnu z Rešetliaku prečisťujúceho (Rhamnus cathartica). Rešetliak poskytuje krásnu “šťavnatú” zelenú. Dokončenie druhého rukávu nám trvalo vyše roka a pol nakoľko nájdenie tohto kríka vo voľnej prírode bolo pomerne náročné. Napokon sa však podarilo ofarbiť niekoľko ďalších priadzí a dokončiť tak túto výšivku.

Výšivka okolo krku je dvojfarebná vlnovka, ktorá sa objavuje takmer po celý stredovek namä však v jeho včasnejších fázach.

Originál výšivky z XIII. storočia, zdroj: tr.pinterest.com

Konkrétny vzor je zjednodušená varianta výšivky podľa Opus Teutonicum, ktorá bola moderná od XII. storočia. Tento typ výšivky by však bol čierno-biely. Výšivka na rukávov čerpá z nálezov výšivky, ktorá pochádza z XIII. storočia z Nemecka. Originál pôsobí oveľa jemnejšie a detailnejšie nakoľko bol vyrábaný z hodvábnych a kovových nití. Je logické, že nám sa všetky detaily podariť nepodarilo nakoľko výšivka je z vlnenej priadze na vlnenom podklade. Pôvodný koncept rôznych mytologických zvierat v kruhoch a lem s florálnymi ozdobami sme zachovali.

Autor článku: Teobald

Foto: Teobald a tr.pinterest.com

Autori výrobkov: Adeline a Teobald